Case Scheepens
Connect. Create. Champaign.
In 2021 hebben wij voor het in Tilburg gevestigde creative agency Scheepens een pakket mogen ontwikkelen voor speciale gelegenheden en klanten. Het resultaat is er een waar we trots op zijn, maar de weg er naartoe is dat net zo goed. Na een periode van geheimhouding hebben de eerste klanten hun pakketten mogen ontvangen en zetten we dit project en Scheepens graag even in het zonnetje.
Een unieke champagne die matcht
Een champagne uitkiezen die past bij een snelgroeiend en dynamisch bedrijf als Scheepens en hun indrukwekkende lijst aan klanten is een prachtige uitdaging. Een waarbij we aanvoelden dat we een stap verder mochten gaan dan ons standaard assortiment. We gingen op zoek naar een exclusieve champagne waar een kenner enthousiast van wordt, maar die ook in onze proeverijen door mensen met weinig tot geen wijnkennis als zeer goed beoordeeld wordt. En niet onbelangrijk: het moet natuurlijk ook een mooie fles zijn die aansluit bij de huisstijl van Scheepens.
Al snel viel ons oog op de prestige cuvée van Voirin Jumel: de 555. Dit ‘grote zusje’ van onze bestseller de Blanc de Blancs is niet alleen heel toegankelijk door de prachtige frisse kenmerken van de Grand Cru chardonnay druifjes uit Cramant, maar heeft meer body en klasse door de houtlagering op oude Bourgogne vaten. Zoals we iedere proeverij weer merken sluit Blanc de Blancs champagne uit de Côte de Blancs perfect aan bij het beeld wat mensen in hun hoofd hebben van een frisse klassieke champagne en hebben we letterlijk nog nooit iemand in onze proeverij gehad die hem niet lekker vond. En dat wil wat zeggen!
Maar het wordt nog mooier. De fles past met de kleuren zwart en goud perfect bij de huisstijl van Scheepens en het satijnen etiket geeft daar nog eens een luxe randje aan. En door de beperkte oplage van 500 stuks per jaar is deze champagne zeer exclusief en zal een klant deze fles dus onmogelijk van een ander kantoor cadeau kunnen krijgen.
Met deze kennis in onze broekzak was het tijd voor de proeverij op het kantoor van Scheepens en na goedkeuring van Stefan, Alt-Willem en Manon, konden we verder met het proces.
Van champagne naar totaalpakket
Champagne met logo? Of zonder…
De volgende stap was personalisatie. Maar wat te doen met een fles die van zichzelf al zo mooi is en zo’n mooie exclusieve uitstraling heeft? Alle mogelijkheden werden verkend. Omdat kleine boeren zoals Voirin Jumel zelf labelen, is het in principe mogelijk om alle onderdelen van de fles te customizen. Maar al snel gaf Alt-Willem aan: dat is zonde.
Via de contacten van Scheepens werd de optie voor foliedruk onderzocht. Dat bleek mogelijk en gaf een belangrijk voordeel ten opzichte van bedrukking: meer opties voor de afwerking. Mat zwarte folie bleek ideaal te zijn om de fles de brand identity mee te geven zonder dat het opzichtig wordt en het mooie design van de fles ondersneeuwt. Het resultaat was nog mooier dan we hadden verwacht, maar Scheepens is niet voor niets een creative agency!
Het complete pakket gepersonaliseerd
Het mooie aan samenwerken met een creative agency als Scheepens is dat enthousiasme over design en presentatie voor beide kanten aanstekelijk werkt. Direct was duidelijk dat we een stap verder wilden gaan dan alleen een champagne uitkiezen die past bij de identiteit van Scheepens. En zoals wij blijven scanderen: bij een prachtige wijn, hoort een prachtig glas (of in andere vorm: drink champagne nooit uit een flute of coupe). En een bubbelstopper natuurlijk. En waar de zoektocht naar champagne vele opties biedt, hebben wij op dit vlak al veel onderzoek gedaan. Er is namelijk maar één écht champagneglas: de Jamesse van Lehmann, ontwikkeld door ‘s werelds bekendste champagne sommelier en leverancier voor merken als Veuve en Ruinart. En qua uitstraling en stevigheid sluit onze Bubbels & Bruis Bubbelstopper perfect aan bij deze chique fles. En waar bij de bubbelstopper vele kleurcombinaties mogelijk zijn, sluit onze classic uitvoering in zwart met geborsteld koper perfect aan bij de fles én de huisstijl van Scheepens.
Voor personalisatie moest wat onderzoek verricht worden. Wat betreft de glazen was het mooiste om direct bij de leverancier in Reims door middel van zeefdruk te bedrukken, maar daar kwam wel een minimum order bij kijken. Hetzelfde geldt voor de bubbelstoppers die in Champagne gemaakt worden. Na wikken en wegen werd gekozen om voor de glazen te kiezen voor een grotere oplage met zeefdruk en de bubbelstoppers om deze in Nederland te laten laseren. Glazen bedrukken in Nederland bleek namelijk behoorlijk kostbaar te zijn en een logistieke uitdaging qua volume en kwetsbaarheid. En voor de bubbelstoppers gaf laseren in Nederland de mogelijkheid om verschillende designs te printen.
Een (digitale) strik erom
Het totaalpakket zijn wij enorm trots op. Hiervoor willen wij in het bijzonder ons contactpersoon Manon van Scheepens bedanken voor het snelle schakelen en de intensieve samenwerking bij het tot stand komen van dit totaalpakket. Het totaal in een giftbox is er een waarvan wij zeker weten dat de ontvanger ervan onder de indruk zal zijn. En om het helemaal af te maken, is er op de site van Scheepens een pagina aan gewijd met onder andere een korte video die wij voor hen geschoten hebben in de wijnkelder van Voirin Jumel. Deze is door het team van Scheepens aangevuld met 3D animaties waardoor de ontvanger van dit mooie pakket helemaal kan ervaren waar deze bijzondere champagne vandaan komt.
Wij wensen Scheepens en haar klanten veel proostmomenten toe, want zoals ze zelf al zeggen, is er genoeg om te vieren!
Review van Scheepens:
Wil je ook een relatiegeschenk op maat?
Neem dan contact met ons op. Wij denken graag met je mee over de mogelijkheden.
Stel je vraag via mail
Je krijgt van ons zo snel mogelijk een reactie! Of stuur ons een bericht via Instagram.
Liever direct telefonisch contact
Natuurlijk zijn wij ook telefonisch bereikbaar voor al je vragen over relatiegeschenken op maat.